Balatoni körút

2011.06.04. 16:37

Régóta mondogattuk, hogy illene már a legnagyobb állóvizünket körbetekerni. Ez valahogy olyan alap, mint mondjuk egy szokásos évi nyaralás az Adriai tengeren (nekünk egyébként nem az) , zarándoklat Máriapócsra, vagy mit tudom én, kiruccanni a mucsajröcsögei hétvégi házba cseresznyeszezonban). Szóval Balaton, csak így egyszerűen.

Szerintem minden valamire való magyar bicósnak egyszer az életben kötelező. Annál is inkább, mert már egyre jobban adottak a körülmények ehhez a túrához. Itt arra gondolok, hogy már elég hosszú kerékpárút szakaszok állnak rendelkezésre, és a szállás, étkezés sem jelenthet gondot a túrázónak .

Mi három napra terveztünk (három napot fél lábon, akarom mondani fél keréken is kihúz valahogy az ember), napi kb. 70 km pedig egyáltalán nem megterhelő még egy kezdő kerekesnek sem, aki bámészkodósabb fajta, annak még jut mellette idő megállni, nézelődni.

A rokonság jóvoltából, Hévízen jelöltük ki a start-cél területet, ahonnan kiépített kerékpárút vitt minket Keszthelyre, ott pedig a vasútállomást célszerű betájolni, mert onnét gyerekjáték a Balatoni Körútra lelni. A túránkat - magasabb energetikai szempontokat figyelembe véve :))  – az óramutató járásával megegyező irányban tettük meg, azaz Keszthelyről kelet felé, az északi parton kezdtünk. Profi szervezésünknek hála, a 3 nap csodaszép, szeptember végi  időben telt. Miközben ezeket a sorokat írom, odakint zuhog az eső, végérvényesen befellegzett a nyárnak.

Annak ellenére, hogy végig a part mellett szerettünk volna bringázni, a sajnos szerintünk nem teljesen praktikusan kihelyezett táblák miatt Badacsony után óriási kitérővel a Balaton felvidéket csodálhattuk meg. De sebaj, Zánkánál visszatértünk a helyes kerékvágásba. Ez az akciónk némi plusz km-t, és plusz időt jelentett az aznapra tervezetthez képest, ezért a végére gyorsítottunk a tempón, így világosban érkeztünk a Balatonfüredi kempingbe, ahol meghúztuk magunkat másnap reggelig. Itt kitérnék egy kicsit a szállásaink megszervezéséhez. Érdemes úgy tervezgetni, hogy szeptember 10-e után már alig-alig van nyitva szállás. így előfordulhat, hogy egy kicsit több időbe, és energiába telik a szállásfoglalás. (Nálunk az is szempont volt, hogy üdülési csekket elfogadjanak, és ne 5 csillagos szálloda legyen.)

Nos, a füredi kempingről vagy jót, vagy semmit, úgyhogy most inkább hallgatnék; egyetlen pozitívuma, hogy karnyújtásnyira van tőle egy bazinagy bevásárlóközpont, ahol minden beszerezhető, tehát aki nem szívesen ad ki pénzt a balatoni parti vendéglők, büfék érhetetlenül drága, ámde átlagon aluli menüjére, az itt bőven válogathat a különféle babfőzelék, pacalpöri, stb. konzervek között is.

A kempingben egy Helga nevű téglaházban kaptunk helyet. Duplaágy, TV, saját fürdőszoba, saját konyha villanyrezsóval. Hát, Helgácska kicsit ridegnek, hidegnek, nyirkosnak bizonyult, de ezt az időjárásnak róttuk fel. A 7000 Ft/éj átlagosnak mondható ár a szezon vége után.

Másnap reggel kényelmesen, nyugger tempóban készülődtünk az előttünk álló útszakaszra. Az előző nap szétült fenekünk már az első nyeregben töltött órákban kegyelemért kiáltott. A betétes gatyó dacára, csak ide- oda fészkalódtunk, pedig Kati nyergére egy plusz zselés túranyereg huzat is rákerült (Hiába, no, a monti mégsem trekking gép). Mindez semmit sem ért.

Ezen a napon is megszenvedtük a helyenként hiányos útbaigazító táblák sorát. Az olvasó már azt gondolhatja, hogy mi vagyunk ilyen amatőrök, de mentségünkre legyen szólva, rajtunk kívül, több külföldi, és magyar bringás turista is bele-belefutott a zsákutcákba. Gondolom, aki kitáblázta az utat, az vagy nem ült még életében biciklin, vagy valami szupermen lehet, aki több kilométer messzire is ellát.

E második etap során (nagyobb eltévedések, kerülők nélkül) 71,4 km-t tettünk meg, és egyre jobban sajgó fenékkel gurultunk be a balatonföldvári szállásunkra. A panziónak egyedüli lakosai mi voltunk ezen az éjjelen, de nem bántuk. Ez is , ahogy az előző szállásunk, 7000Ft-ba került kettőnknek. Vacsit sajnos nem tudtunk kotyvasztani, csak 1 mikrohullámú sütő állt rendelkezésünkre. Így főleg csalódottak voltunk, pláne, hogy szállásra érkezésünk előtt bevásároltunk félkész ételekből, amit haza is kellett ez miatt hoznunk, felmálházott szamarak módjára. A közeli csárda árait olyan pofátlanul magasra húzták (pl. raguleves: 1250 Ft), hogy inkább lesétáltunk a mólóra, ahol fenséges, és bőséges babgulyást fogyasztottunk el kajautalványért. Vacsorázás közben megnéztük a naplementét, és utána még sokáig sétáltunk az egyre kisértetiesebb, fogvacogtatóan hűvös parton, amíg ránk nem sötétedett. Egyébként ez a szellemváros hangulat jellemző volt mindenhol, amerre jártunk. Tönkrement szórakozóhelyek, réges-rég bezárt, és pusztulófélben levő boltok, üres szállodák, elnéptelenedett utcák.

A harmadik, és egyben utolsó nap reggelén hamar elkészültünk, már fél 10-kor nyeregbe pattantunk. 72,4 km várt ránk. Meglepően gyorsan haladtunk, igaz nem voltak dombok, amiket meg kellett volna mászni. A három napból talán ez volt a legszerényebb, de lehet azért tűnt annak, mert már eddigre jól laktunk a Balcsiból. Még Keszthely előtt megelőzött minket egy pali rekumbenssel, gyengébbek kedvéért fekvőbiciklivel. Hát igen, ez a típusú kerékpár pont ilyen túrákra lett kitalálva, neki biztosan nem fájt a hátsója.

Örömmel nyugtáztuk, hogy nem mi voltunk az egyetlenek az úton, és főleg azt hogy nem az egyetlen magyar pár. Szép számmal kerekeztek mások is, sokan csak rövidebben, edzésszerűen, mások megmálházva, mindenre felkészülve, mint mi. A paripák különösebb zokszó nélkül teljesítettek, se defekt, se semmi.

Összességében kellemes kis koraőszi nyargalászásban volt részünk, s amikor végre párnázott székre tehettük elgyötört hátsó felünket, azonnal fogadalmat is tettünk, hogy jövőre ismét lecsekkoljuk, a Balatonon változott e valamit a vízállás.

Címkék: balaton keszthely bringatúra balatonfüred körút kemping hévíz balatonföldvár kerékpártúra

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.